• Art Gallery 05
  • Art Gallery 10
  • Art Gallery 07
  • Art Gallery 03
  • JAS 060X080 slider
  • Art Gallery 01
  • Art Gallery 09
  • art gallery 13
  • Art Gallery 04
  • Art Gallery 02
  • art gallery 12 1400
  • Art Gallery 08

SHAPE 30/03 - 26/05/2019

                            SHAPE recto
"SHAPE" sculpturen en schilderijen

Maurice Brams (1938-2017)
Vorm en idee, abstractie, harmonie, spanning, schoonheid, dat zijn de kernbegrippen in het oeuvre van Maurice Brams. Hoezeer men ook probeert te rationaliseren, makkelijker wordt het er uiteindelijk niet op, zijn kunst  blijft complex. Brams heeft geen maatschappelijke boodschap, maar wel  een concept:  hij beschrijft wat is, de mens tegen de achtergrond van wat hem maakt en overstijgt. Hij heeft geen verhaal, maar wel een theorie, een visie, samengebald in een uitgepuurde vorm.

Pol Bury (1922-2005)
De Belgische kunstenaar Pol Bury lag mee aan de basis van de kinetische kunst. Hij begon zijn carrière als kunstschilder en zag Magritte als zijn grote voorbeeld. Later trad hij toe tot de kunstbewegingen Jeune Peinture belge en CoBrA, om vervolgens een nieuwe weg in te slaan. In de jaren 1950 en 1960 vond hij zijn eigen weg door het creëren van driedimensionaal en bewegend werk. Daarmee werd hij een van de grondleggers van de spatiale en kinetische kunst.

Serge Gangolf
Het oeuvre van Serge Gangolf is een lange en enthousiaste tocht doorheen het ruimtelijke waarbij een fundamentele beweging van een zich bevrijden van een reële of een geestelijke rem of geslotenheid een van zijn basiskenmerken is. Het lijkt wel alsof vanuit een al dan niet imaginaire zuil geometrische motieven een eigen leven gaan leiden, vierkant worden, cirkel, rechthoek. Die basisgegevens ondergaan echter telkens op een even verheven als verrassende wijze een inbreuk, een bewerking, een verandering, een sublimering, een groei van nieuwe vorm uit de al bestaande, wat bijvoorbeeld recentelijk in enkele schitterende werken in albast het geval was.

Léopold Plomteux (1920-2008)
Samen met Collignon ontdekt hij de abstractie. Tussen 1948 en '52 is hij lid van "Réalité", de eerste abstracte kunstbeweging na '45. Deze kunstgroep bestaat uit 6 Belgische kunstenaars, met onder andere Jos Leonard, Pol Bury, Georges Collignon en uiteraard Léopold Plomteux.
Réalité interfereert begin jaren '50 met COBRA en gaat later over in 'Art Abstrait', zo raakt Léopold Plomteux bevriend met Jo Delahaut. 
In de jaren '60 exposeert Léopold Plomteux onder meer in New York en Los Angeles.

Jan Van Den Abbeel (1943-2018)
Kenmerkend voor de gouaches en schilderijen van Jan van den Abbeel zijn het raster van 36 balken. Deze balkvormen worden gebruikt om uiting te geven aan een vooraf doordachte, driedimensionale constructie.
Van den Abbeel realiseert door herhaling en superpositie van - grotendeels dezelfde - vormelementen, die het uitzicht van balken hebben, een ritmische, dynamische compositie van gebundelde vormelementen die een hoge spankracht opwekken. Hij construeert met balken ritmes en volumes, die er concreet "zijn", zodat het werk niet abstract (in de enge zin) is. De pure en verzorgde weergave van vlakken met dezelfde kleuren, volgens de "konstruktieve wiskunde", leidt tot een picturaal - ruimtelijke structuur. Het werk boeit wegens de nieuwe ruimtelijke ervaring. Deze driedimensionaliteit gaat gepaard met een optisch effect: het resultaat wijzigt naargelang de plaats waar het werk hangt en naargelang de plaats waar de toeschouwer staat.

Guy Vandenbranden (1926-2014)
Vanaf 1951 zei Guy Vandenbranden de figuratie voorgoed vaarwel en begon hij lyrisch abstract te werken. In 1952 kwam Vandenbranden terecht in het Brusselse kunstmilieu en raakte hij bevriend met Pol Bury, Jo Delahaut, Kurt Lewy, Jean Rets en Jean Milo. Dankzij deze contacten sloot Guy Vandenbranden zich in 1956 aan bij de kunstenaarsgroep "Art Abstrait". Vandenbranden werkte vanaf 1954 volledig geometrisch abstract en beoefende deze beeldtaal consequent tot zijn overlijden in 2014. Rond 1958 werkte Vandenbranden voornamelijk in zwart en wit, waarbij hij met zijn kunstwerken bijna tot de monochromie kwam en er een duidelijke aansluiting was bij het werk van de Amerikaanse Hard Edge van die tijd. Vanaf 1961 begon Vandenbranden te werken met reliëf en ontstonden zijn eerste abstracte sculpturen. Vanaf 1967 begon Guy Vandenbranden rechtstreeks celluloselak op panelen te spuiten met als doel om visuele illusies te doen ontstaan (verwant aan de Op Art).
Vanaf de tweede helft van de jaren zeventig kwamen er monumentale opdrachten binnen. In 1982 realiseerde hij een glasraam in Beekkant, een metrostation in Brussel. Het werk bestaat uit vijftien aaneengeschakelde elementen met een herhaling van kleuren.

Karin Van Ommeren
Karin van Ommeren is een Nederlandse beeldhouwster. Zij kreeg haar opleiding in Brussel aan het Hoger Sint Lukas Instituut. Tegenwoordig woont en werkt ze zowel in Nederland als in Italië.
In 1993 ontving zij haar eerste onderscheiding voor een beeld voor het Taipei Fine Arts Museum in Taiwan. Sindsdien werkte zij op verschillende plaatsen op de wereld en haar werk is o.a. te zien in Azië, Latijns Amerika, Canada en Australië. In 2013 ontving zij de Liu Kaiqu Excellent Award in China. Haar sculpturen refereren aan geometrische vormen, maar krijgen door hun bewerking een poëtische uitstraling. Een mengeling van elegantie en ruwe schoonheid die is vormgegeven in een materiaal dat vertelt over de eeuwigheid, de oorsprong en over onszelf.
 
 

 

Greta Lefevere - Rik De Muelenaere
Polderstraat 76
8670 Oostduinkerke     

Tel: +32 - 58 51 47 57     

Gsm: +32 - 475 38 66 02

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

OPEN :       april-mei-juni-september : vrijdag - zaterdag & zondag en feestdagen : 14:00 - 18:00u
             juli-augustus : dagelijks 14:00-18:00u (gesloten op dinsdag en woensdag) 
             oktober-maart : na afspraak

OUVERT :     avril-mai-juin-septembre : le vendredi - le samedi - le dimanche et jours de fête : 14:00 - 18:00h
             juillet-août : tous les jours 14:00-18:00h  (fermé le mardi et le mercredi)
             octobre-mars : sur rendez-vous